fredag 21 mars 2008

Idyllen Sverige -- eller vart är vi på väg?

För några dagar sedan fick jag ett mail från en utlandssvensk.

Jag har bott en stor del av mitt vuxna liv i europeiska länder utanför Sverige. Nu råkar jag sedan sex år bo i XXXXX (för att bevara brevskrivarens anonymitet skriver jag inte ut vilken europeisk stad det handlar om). Min dagliga kontakt med gambla Svitjod består i ett par minuters skummande av ett halvdussin svenska tidningars nätupplagor.

Och: Stilla veckan i år inleddes med en rutinmässig redogörelse för en dödsmisshandel i Stockholm.
Och i dag var två små barn ihjälhuggna i Arboga.

Tja...

I morgon blir det väl en gruppvåldtäkt i Karlskoga.
På skärtorsdag en mordbrand i Nässjö.
Och fram på annandagen - då helgkräkarna lagt sig - en ny dödsmisshandel...

Detta sedan åratal!

Icke en enda kommentar från ledarskribent, politiker, författare, lärd eller olärd....
Icke en enda insändare.
ICKE EN ENDA kommentar från etablissemang eller allmoge... !

Jo, tända ett ljus och snyfta.

I stället vältrar sig pressen i välbehag över tyska (ny-)nazister, israeliska illdåd, amerikanska galenskaper, ryska maffialedare och kåta franska politiker (om Frankrike över huvud taget uppmärksammas) etc., etc., etc...

Smaka på dessa siffror:

2006 - våldtäkter:
Norge 840
Danmark 527
Sverige 4189

2006 - Mord:
Norge 33
Danmark 29
Sverige 245

Norsk statistik från Norsk Politi
Dansk statistik från Dansk Politi
Svensk statistik från BRÅ

Befolkning
Norge 1/1 2008 4 737 171 (Statistisk sentralbyrå) = multiplikator 1,938
Danmark 1/1 2006 5 427 000 (Danmarks Statistik)= multiplikator 1,692
Sverige 1/1 2007 9 182 727 (SCB)

Både Danmark och Norge är föredömliga demokratier (t o m Sverige har ett och annat att lära av dem - jag har själv bott och arbetat i Danmark!), och jag tror inte det finns anledning att betvivla riktigheten i officiell statistik från dessa länder.

Du är emot svordomar och vulgariteter.
Jag med.
Men jag måste fråga: Vart i H-E är vårt gamla fosterland på väg??

Just åt ovan nämnda H-E?


Jag (o)roade mig med att kontrollera ovanstående siffror på Brå (Brottsförebyggande Rådet) och Wikipedia. Enligt Brå:s preliminära statistik för 2007 begicks detta år 262 mord. På Wikipedia hittade jag följande siffror för år 2004 (vilket var det senaste året som hade fullständigt statistik):

Mord per 100 000 invånare:
Tyskland 0,98
Danmark 0,79
Norge 0,78
Sverige 2,39

Både Brå och Wikipedia bekräftar således brevskrivarens statistik. Sverige ligger inte några få procent över Norge och Danmark och Tyskland när det gäller mord och våldtäkter. Antalet mord per 100 000 invånare är ca tre gånger större i Sverige än i Norge och Danmark. Detta mina vänner är 200 procent! Tala om statistisk signifikans!!! Det är speciellt intressant att jämföra med Danmark och Norge, eftersom dessa länder är så lika Sverige, både kulturellt och ekonomiskt. Och vi svenskar som har sådant förakt för Danmark. Vi kanske skulle börja med städa i vårt eget hus, innan vi klagar på hur smutsigt grannen har det. Om Danmark har lite dammtussar på golvet tycks det som att någon tömt en hel gödselhög i vårt svenska vardagsrum.

Siewert Öholm skriver i Världen Idags näringsbilaga 19/3 2008:

Med förbluffande träffsäkerhet lyckas de stora och tongivande medierna gemensamt avgöra vad som skall tigas ihjäl och vad som skall lyftas. Trots olika ägare, trots mediets art, tidningar, tv eller radio, bibringas vi i Sverige betydligt snävare verklighetsbeskrivningar än i andra demokratiska länder. Jämför gärna både BBC, Sky News, CNN och FOX i USA.
Svenska tittare/läsare kan, hur man än gräver i sina minnesbilder, knappast hitta ett enda inslag som seriöst beskriver argument mot samkönade äktenskap, eller som berättar om den ekonomiska utvecklingen i USA som något mer än kris och Irakkrig, eller som beskriver konflikten i Mellanöstern utifrån något annat än islamiskt/palestinskt perspektiv. Artiklar och program kring HBT-frågor (homosexualitet bisexualitet och transsexualitet) är av en sådan mängd och så enfaldigt ensidiga att man bara kan jämföra det med utbudet från totalitära regimers propagandaministerier.


Man skulle ju också kunna lägga till i uppräkningen ovan; intelligent design och kristna teologiska frågor. Även där är beskrivningen så enfaldigt ensidig att man tar sig för pannan.

Det tycks som att vi har ett systemfel i vårt land och att media har en mycket dyster roll i detta tragiska faktum. På min hemsida har jag många artiklar som diskuterar media och deras roll i Sverige (här hittar du ett antal av dem).

Glad påsk förresten!!!