söndag 21 augusti 2011

Fanatism i vetenskapens namn; eller den snälla isbjörnen

Idag tänkte jag hänvisa mina läsare till en nyskriven artikel (klicka här) på min hemsida. På hemsidan lägger jag artiklar som är mer tidsbeständiga (dvs artiklar som inte beror på vad som hänt eller händer just nu) än en normal bloggartikel. Men för mina bloggläsare spelar det ingen som helst praktisk roll. Det är bara att klicka på länken ovan.

Artikeln handlar om flera saker jag länge tänkt skriva om. Dels den rovdjursromantik som just nu är så inne. Dels handlar den också om biologernas märkliga världsbild. En världsbild som för mig känns nästan grotesk. Jag diskuterar också nazisternas syn på djur och djurskydd och diskuterar den avgrund som fanns mellan deras framsynta djurskyddslagstiftning och deras fruktansvärda människosyn.